احسان عابدی 

 " آدم می بیند اگر کسی در تریبون های جهانی در مقابل آمریکا و اسرائیل و صهیونیسم و همپیمانانشان بایستند و صریح حرف بزند، یک عده ای اینجا خجالت می کشند! دست به دست هم می مالند و می گویند: آقا آبرویمان رفت! ... چرا خجالت بکشیم؟ مواضع صریح ایران – بخصوص جوان ها – در مقابل ظلم ها و ستم های بین المللی هرگز نبایستی متوقف بشود. " ( 27/2/88 – دیدار با اساتید و دانشجویان کردستان )

مقام معظم رهبری در سفر خود به کردستان، مباحث مهمی را پیرامون انتخابات بیان کرده اند که توجه به آنها ضروری به نظر می رسد. بیانات بالا ، از سخنان مهم ایشان در این سفر است. به نظر می رسد مطرح کردن این مساله از سوی ایشان، به سخنرانی دکتر احمدی نژاد در ژنو و موضع گیری های برخی سیاستمداران داخلی (به خصوص نامزدهایی که همه می شناسند! ) بر می گردد.

زمانی که رئیس جمهور کشورمان در اجلاس ضد نژادپرستی دوربان 2 شرکت کرده و بیانات خود را با ادبیاتی انقلابی در آن اجلاس ابراز داشت، بلافاصله دو کاندیدای ریاست جمهوری این عمل صورت گرفته از جانب احمدی نژاد را مذبوحانه و در کمال ناباوری تقبیح کردند.

این تقبیح آقایان در حالی بود که ملت انقلابی ایران سراسر غرق در شور و شادمانی بودند و همه جا از این کار دکتر تعریف و تمجید می کردند.

میرحسین موسوی در دیدار با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن "افتضاح" خواندن حماسه ژنو، آن را "نتیجه افراطی گری رئیس جمهور ایران" نامید. در ادامه نیز سیاست خارجه دولت نهم را "ماجراجویانه و نپخته" خواند.

کروبی، دیگر کاندیدای احتمالی جناح اصلاح طلب نیز در واکنش تند نسبت به حرکت رئیس جمهور کشورمان، در دانشگاه اراک گفت: " احمدی نژاد مجبور نیست در هر جلسه ای شرکت کند تا ملت ایران مورد اهانت قرار گیرند. "

آنچه در این چهار سال بر دوست و دشمن روشن بوده است، قرابت زیاد سیاست خارجی دولت نهم با گفتمان امام (ره) می باشد. گرچه به عقیده نگارنده، احمدی نژاد تنها توانسته یک هزارم سیاست خلرجی مطلوب امام (ره) را بیان کند و اینچنین هجمه ای علیه او صورت گرفته است!! چرا که اگر نگاهی حتی کلی به دیدگاه های سیاست خارجی امام (ره) بیاندازیم، متوجه جدیت ایشان در مبارزه با استکبار خواهیم شد.

آقایانی که امروز مدام انگ "ماجراجویانه بودن" به سیاست خارجی دولت نهم می زنند، در مورد دیدگاه امام (ره) چه نظری دارند؟ آیا وقتی مام (ره) می فرمایند : " آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. " و " اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود. "به دنبال ماجراجویی بوده اند؟

آیا وقتی خمینی کبیر می فرمایند: " ما در صدد خشکانیدن ریشه های فاسد صهیونیزم، سرمایه داری و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته ایم به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظام هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده اند نابود کنیم. " به دنبال تنش زدایی بوده اند یا یا ایجاد تنش با دنیای کفر؟



متاسفانه در دوره هایی، مسئولین ما از این ادبیات انقلابی امام (ره) خجالت کشیده و آن را گویی به فراموشی سپرده بودند! ادبیات صحبت های جناب خاتمی در سازمان ملل، گواهی بر این مدعاست و یا نامه 2003 سران دولت اصلاحات به رییس جمهور آمریکا، که در برابر چشم پوشی از آرمانهای انقلاب، حذف نام ایران از محور شرارت خواسته شده بود!!

لازم است آنهایی که ادعای خط امامی دارند و دانسته یا نادانسته سیاست خارجی دولت نهم را زیر سوال می برند، گوشه هایی از صحیفه نور، به ویژه پیام امام (ره) به مناسبت پذیرش قطعنامه را مطالعه کنند و به عمق نگاه بنیانگذار حمهوری اسلامی در روابط خارجی پی ببرند تا شاید دیگر از این ادبیات سخیف درمورد سیاست خارجی دولت نهم استفاده نکنند!

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا